Mobiliteitsbeheer
Jouw organisatie staat voor veel uitdagingen, waar mobiliteit - leasewagens, fietsen, soft mobility, mobiliteitsbudgetten... telkens maar complexer worden om te beheren en op elkaar af te stemmen.
Wat ooit een overzichtelijke taak leek, veranderde in een wirwar van spreadsheets, leasecontracten, boetes, tankpassen, onderhoudsafspraken, poolwagens, CO₂-rapportages en eindeloze e-mails.

Het Bos door de bomen...
Veel bedrijven benaderen ons omdat ze vandaag niet weten welke vraag ze eerst dienen aan te pakken.
Is er finaal nog
tijd binnen jouw organisatie om naast alle brandjes te blussen, praktische zaken geregeld te krijgen, jouw talenten de ondersteuning te bieden in deze e-transformatie? We zitten in een context dat in volle evolutie zit, waar jammer genoeg geen eenduidige antwoorden worden gegeven afhankelijk van jouw voorkennis.
Bedrijven hebben het recht om op de hoogte zijn van wat er echt speelt.
CLION helpt mee de juiste richting te bepalen in het bieden van antwoorden.
Pragmatisch – onafhankelijk en binnen jouw eigen kennis en context.
Wat zijn jullie grootste bezorgdheden op dit moment?
We werken samen met 30 andere mobility managers aan een bruikbare oplossing
De grootste nood die we vaststelden, was naast het optimaliseren van mobiliteitsdiensten, een bruikbare tool ontbrak om deze allemaal te beheren vanuit één centrale plek.
We richtten DELT Mobility op: zelfde waarden en normen, maar specifiek voor Mobility Management.
Uit ons recent onderzoek kregen we de volgende resultaten:
In Vlaanderen is in 2024, 30% van de bedrijfswagens overgestapt naar elektrische bedrijfswagens. Het ritme is voorspelbaar: het volgt de golf van het aantal leasecontracten. Door de recente versoepeling van het zomerakkoord, zijn verschillende bedrijven hier deels op teruggekomen: medewerkers die geen directe toegang hebben tot laadoplossingen buiten het kantoor, verlengen hun leasecontract met 2jaar (max duur).
Dit voorspelt een trend dat tussen 2026 en 2027 een grote sprong zal zijn voor het verder uitrollen van EV binnen de bedrijfsvloot.
54% Tevredenheid: deze lage tevredenheidsscore heeft verschillende facetten:
- EV bestuurders vinden niet telkens hun antwoord op hun verschillende vragen
- Mobiliteitsbeheerders verliezen hun weg in de verschillende platformen die ze vandaag dienen te beheren
- als organisatie is er geen directe link met het mobiliteitsbeleid dat ze vandaag meer ook morgen willen uitdragen
50% van de medewerkers KAN een thuislaadpaal zetten
- Daar de helft van de medewerkers afhankelijk blijft van kantoor- & publiek laden in de toekomst, vraagt een ander beleid
- Laadpaal kleven aan kantoren en alleen maar toennemende prijzen vraagt nieuwe uitdagingen in de toekomst!
- Het wijzigen van dit beleid vraagt om een structurele aanpak, waar we alles in kaart hebben gebracht
Slechts 40% gebruikt dan nog effectief zijn thuislaadpaal!
- er kan vandaag niet eenvoudig gemeten worden wat de balans is tussen thuis/kantoor/publiek laden
- Medewerkers die argwaan hebben met het gemiddeld CREG tarief als vergoeding, doen één ding:
- ze laden alleen wanneer de zon schijnt (zonnepanelen)
- ze vermijden zoveel mogelijk thuisladen
- Als deze trend niet wordt aangepakt, krijgen we een verkapt beeld over de laadcapaciteit dat medewerkers zullen aanwenden voor hun EV
10% publiek laden!
- Recente cijfers op overheidspagina's tonen aan dat in 2030, 10% van de laadcapaciteit zal gedragen worden door het publieke net. Het gaat hier enkel over bedrijfswagens in België!
- Dat België daarbovenop een "doorsteekland" is voor andere aangrenzende landen, werd hier nog niet in rekening gebracht
- Wat is het belangrijkste besluit?
- Als er geen extra laadinfrastructuur voorzien zal worden door de overheid, zijn we 100% afhankelijk van privé investeringen
- Privé investeringen vragen rendement en commercieel karakter: publiek laden zal enkel duurder worden wanneer de vraag groter wordt dan het aanbod
- Binnen deze privé investeringen worden ook kantoorladers meegerekend: er is een trend dat bedrijven achtten geen kantoorlaadpalen te voorzien. Dit laatste wil ik zeer graag opnieuw in vraag stellen als je weet dat wanneer je op kantoor laadt, je terugverdienttijd voor een laadpaal momenteel op 1,3 jaar ligt als je het verschil van de publieke tarieven afzet dan deze aan kantoor!
Hoe krijg ik het gebruik van laadpalen en laadgedrag beter onder controle?
Kan ik meer vertrouwen geven aan bestuurders voor de correcte terugbetaling van thuislaadkosten?
Hoe ondersteun ik thuisladen zonder dat bestuurders meer piekvermogen moeten betalen?
Hoeveel laadpalen heb ik nodig wanneer morgen iedereen in mijn bedrijf elektrisch zal rijden?
Zijn mijn bestaande laadpalen compatibel met de nieuwe laadpalen?
Hoe geef ik vorm aan een duurzame samenwerking met een nieuwe leverancier?Welke leveranciers onderscheiden zich vandaag op de markt voor het ondersteunen van jouw behoeften?
Hoe organiseren we ons als morgen iedereen elektrisch zal rijden binnen ons bedrijf?Hoe kunnen we onze bestuurders sensibiliseren in het correct gebruik van laadlocaties?Hoe kunnen we onze bestuurders beter ondersteunen met al hun mobiliteitsvragen?Hoe kan ik mij structureel latern ondersteunen door betrouwbare mobiliteitspartners?Hoe kunnen we zeker zijn dat we de dienstverlening kunnen krijgen die wij wensen?
Hoe krijgen we een globaal zicht over al onze (TCO) kosten van ons mobiliteitsaanbod?Wat zijn de echte TCO kosten dat een werknemer vandaag vertegenwoordigt?Hoe bekom ik dat mijn mobiliteitspartners de juiste rapportering aanleveren?Kan ik alle rapportering in één centraal overzicht krijgen om de juiste beslissingen te nemen?




Wees deze feiten voor
Als mobility manager werd ook ik geconfronteerd met al deze gegevens. Het probleem vandaag is dat de mobiliteitspartners gedecentraliseerd aan de slag gaan.
Na jaren onderzoek voor een centrale oplossing, stelde ik vast dat dit niet bestond. Met deze motivatie startte we de oplossing met DELT Mobility.